FANDOM

Rautupuro on syvähkö tunturipuro, jossa on pajukkoiset rannat, jotka tietysti rajoittavat hyvin kesäkalastusta mikä takaa hyvät pilkkisaaliit.

Rautupuro

Rautupuron kartta.

Kalastus Muokkaa

Rautupuron ehdottomasti yleisin saalis on nimensäkin mukaisesti rautu, jota saadaan pääasiallisesti suvannoista. Keskipaino lienee muutaman sadan gramman paikkeilla. Suurempia, jopa yli kiloisia saadaan satunnaisesti.

Puron muilta alueilta saadaan myös siikaa ja harjusta. Taimeniin on välistä myös hyvät mahdollisuudet. Yleensä koko jää kilon huonommalle puolelle.

Satunnaisia haukia tavataan myös ohuiden siimojen turmioksi.

Vinkkejä Muokkaa

- Rautupurolla kannattaa etsiä kuparisella pilkillä vihreän toukan kanssa suvantoja läpi. Punnituksen vieressä olevan ison suvannon vastapuoleisen rannan syvänteen reuna on paikka, josta löytyy rautua, jos näkee sen eteen vaivaa. Varmojakin paikkoja löytyy, jos jaksaa etsiä. 
- Ensimmäisen suvannon vastapuolisen rannan kohilla kannattaa pyöriä rautulätkän ja vihreän toukan kanssa, rautua nousee rutkasti ja hyvällä tuurilla voi saada myös haukia. 
- Rautupurolla alhaalta tulee kuparipystyllä ja punanen toukalla harjusta ja siikaa kevättalvella ja aamulla. Myös 600g rautujakin tulee.

Lajisto Muokkaa

  • Taimen
  • Harjus
  • Rautu
  • Siika
  • Hauki