FANDOM

Pelissä on monia erilaisia pilkkejä, joista osan saat käyttöösi aina. Verkkopeleissä saat hieman enemmän valinnanvaraa pilkeissäsi. Pelissä kaikkiin muihin paitsi tasapainoihin tarvitsee myös syötin. Valittavissa on neljä eriväristä kärpäsen toukkaa (punainen, keltainen, vihreä, sininen), surviaisen toukka (survari), lisäksi jalokaloille katkarapu ja kolme erilaista tahnaa.

Tässä kuitenkin pelin peruspilkit

Pystypilkit Muokkaa

Hopeahologrammi Hopeahologrammi eli holo on pystypilkeistä se hopeanvärinen. Hopeahologrammi on erinomainen yleispilkki miltein joka tilanteeseen. Se toimii erityisen hyvin siialle ja Harjuksille. Se onkin tehokas peli mm. Siika-Valkeisella, Surrinlammella, Iso-söimellä, Siikakoskella ja erityisesti Vuolasnivalla.

Hopeahologrammi

Kuparipysty Kuparipystypilkki on pystypilkkivalikosta ylävasemmalla oleva pilkki. Kuparipysty on hyvä yleispilkki, kuten muutkin pystypilkit. Tämä pilkki on kuitenkin erityisen hyvä ahvenelle. Kuparipystyyn kannattaa kokeilla punaista toukkaa. Se on hyvä yhdeistelmä keskikokoiselle-, ja pienemmälle ahvenelle. Haapolahdella saa kuparipystyllä purojen suulta hyvin särkikalaa, Jormuanlahdelta kuparipystyllä saa toisinaan erinomaisia ahvensaaliita.

Kultapysty Kultapysty on muiden pystypilkkien tapaan hyvä yleispilkki monelle lajille. Kultapystyllä saa hyvin ahventa, sekä särkikaloja mm. särkiä, lahnoja sekä pasureita. Myös hauille kultapysty tuntuu kelpaavan hyvin. Kyseinen pilkki toimii monella vesistöllä, kuten pystypilkit yleensäkin.

Kultasiipi

Kultasiipi-pilkki Kultasiipipilkkiä voidaan käyttää miltei kaikkien kalalajien tavoitteluun. Yleisimmin sitä kuitenkin käytetään ahvenen pilkintään. Kultasiipipilkki on hyvä aloittelijoille sillä saalis on melkein aina taattu. Kultasiipipilkkillä on useita uittotapoja. Pilkkiä uittaessa on osattava ottaa huomioon sen leijaava uinti, mikä johtuu sen pienistä "siivistä".

Tasapainot eli tasurit Muokkaa

Ahven-tasapaino Ahven-tasapaino on tasapainopilkeistä se vihreä, jossa on mustia raitoja, eli ahvenenvärinen. Siitä nimikin tulee. Tähän tasapainoon ottaa luonnollisesti kaikki petokalat, mitkä tasapainoihin yleensä ottaa. Koska isot ahvenet syövät pienempiä, tämä pilkki toimii myös isolle ahvenelle. Hauetkin syövät ahvenia, joten haukipilkkinäkin tämä on hyvä. Esim Taivallamella ahventasuri on toimiva peli hauelle. Merellä taasen hyvä ottipeli isolle ahvenelle. Myös Kirjolohia ja muita suurepia jalokaloja tulee Ahventasapainolla.

Sinihopeatasuri

Puna-hopea tasapaino Puna-hopea tasapaino on tasapainopilkeistä nimensä mukaisesti se hopeanvärinen. Se on tarkoitettu petokalojen pyydystämiseen. Punahopeatasuri on todettu toimivan erityisen hyvin ahvenelle, esim. merellä sillä saa erinomaisesti ahventa. Kyseinen pilkki toimii hyvin myös kuhalle. Myös kirjolohille, taimenille ja rauduille punahopeatasuri maistuu. Puna-hopea tasapaino tunnetaan paremmin verkkopeleissä lempinimellä "nilsu".

Sini-hopea tasapaino Sini-hopea tasapaino on tasapainovalikon pilkeistä se sinihopeinen. Tämän pilkin käyttökohteet,- tai tavat eivät poikkea juurikaan muista tasapainopilkeistä. Se toimii kuitenkin petokaloille, jotka ottavat yleensä tasapainoihin. Näitä ovat mm. Ahven ja hauki. Hieman karkeammillekin ahvenille tämä on hyvä pilkki. Haukeakin tietysti tulee, koska ne ottavat kaikenlaisiin tasapainopilkkeihin.

Mikrotasapaino

Vihertävä mikrotasapaino Vihertävä mikrotasapaino eli "micro" on tasapainopilkeistä pienin. Sillä saa monenlaista kalaa, mutta sen käyttöä rajoittaa keveys sekä uinnin huononeminen paksulla siimalla. Kyseisellä pilkillä saa siis monenlaisia kaloja: taimenta, rautua, kirjolohta... periaatteessa se on hyvä ottipeli kaikille jalokaloille. Micro on myös körmyahvenen herkkua, mutta syvässä vedessä sen pieni paino aiheuttaa aikahaittaa. Mikrotasapainolla on saatu myös säyneitä, lahnoja, pasureita sekä jopa kiiskeä. Hauillekin sen on havaittu toimivan varsin hyvin.

Lusikkapilkit Muokkaa

Raitalusikka Raitalusikka, toiselta nimeltään Räsänen, on suuri, jalokalojen ja hauen pyydystämiseen tarkoitettu lusikkapilkki. Useimmiten "räsäsellä" tavoitellaan jalokaloja (mm. kirjolohi sekä taimen), tai haukea. Tilastoharvinaisuuksina voi tulla myös ahvenia, harjuksia ja siikoja. Kyseinen pilkki toimii monella vesistöllä, mutta paras se on sellaisilla vesistöillä, joissa jalokalat ovat pääsaaliita. (mm. Hossalaislammet, Niemisjärvet, Iso-Ruuhijärvi, Rautupuro jne.) Raitalusikallasaa saa toisinaan myös kuhaa.

Räsänen

Rautulätkä Rautulätkä on pilkkivalikon pilkeistä se raitalusikan oikealla puolella oleva pilkki. Nimensä mukaisesti rautulätkällä saa mm. Isolta Söimeltä, Rautupurolta sekä Vuolasnivalta tehokkaasti hieman suurikokoisempaa rautua. Kyseisellä pilkillä saa usein hieman kookkaampaa rautua. Rautulätkällä saa toki muitakin lajeja, kuin vain rautua. Esim taimenille, kirjolohille ja puronieriälle tämä on myös melko toimiva pilkki. Myös hauet saattavat kiinnostua siitä. Rautulätkä kelpaa myös harjuksille.

Mormuskat eli morrit Muokkaa

Hopeamorri Hopeamorri on mormuskoista se hopeinen, joka on keltamorrin vieressä. Hopeamorri toimii lähestulkoon kaikille lajelle. Yleisesti sillä saa ainakin ahventa, särkikaloja. Ajoittain pientä haukea, joitain jalokaloja, kuten siikaa saa morreilla hyvin. Myös kirjolohia saadaan morrilla. Muikku ja kuorekin kelpuuttavat morrit.

Keltamorri

Keltamorri Keltamorri on mormuskoista se keltainen, kuten nimi jo sanookin. Keltamorri toimii lähestulkoon kaikille lajeille. Yleisesti sillä saa ainakin ahventa, särkikaloja, ajoittain pientä haukea, joitain jalokaloja, kuten siikaa saa morreilla hyvin. Myös kirjolohia saadaan morrilla. Muikku ja kuorekin kelpuuttavat morrit.

Pilkkejä on monia muitakin erinlaisia, joiden nimet löytyy mm. kalassa.net: sivuston foorumeilta.